گزارش فارس از گروه سرود آوای مهر طاها

  • 0
  • 2017-03-07

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انقلاب دیروز با هدایت امام و تمام آرمان‌هایش همت نسلی بود که با دست خالی در برابر سیاهیِ ظلم و بیداد ایستاد و صبح روشن امید را به ارمغان آورد، این میراث امروز از آن نسلی است که اگرچه نوجوان و کم‌تجربه خطابش می‌کنند ولی شور و اشتیاق حرکت در مسیر انقلاب را کمتر از پدرانش ندارد، اوست که با اعتقاد خود که نه امامی دیده و نه جنگی چشیده، دشمن را به هراس انداخته است تا در رثای رشادت، شجاعت، ذکاوت و بصیرتش رهبر انقلاب لب به تحسین بگشاید و شور انقلابی‌اش را بیشتر از نسل اول انقلاب بخواند.

نسل چهارم انقلاب یعنی نوجوانان دهه 80 نه تنها سنگر علم و تحصیل را رها نکرده بلکه توانسته با بهره‌گیری از هنر متعالی در سنگرهای مختلف برای پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب قدم مؤثری بردارد؛ گروه سرود آوای مهر طاها جمعی متشکل از همین نوجوانان است که هنرمندانه سعی در حفظ ارزش‌ها و مضامین مذهبی و انقلابی دارند.

* افتخار مسجدی بودن برای یک مربی سرود

عنایتی سرپرست این گروه است که از 8 سالگی شور خواندن داشته و تک‌خوان گروه‌های سرودی بوده که هر سال هم حائز رتبه شده است، مربی پرورشی مدرسه و از نسل سوم انقلاب و افتخارش مسجدی بودن است؛ بر اساس علاقه‌ای که به سرود و کار با نوجوانان داشته وارد این وادی شده و اخیراً بهترین مربی فنی کشور در جشنواره جایزه بزرگ انقلاب شناخته شده است.

او 5 سال است که عهده‌دار مسؤولیت کانون تخصصی سرود زیر مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان است و گروه سرود آوای مهر طاها را با سابقه‌ای 13 ساله در آموزش و تهیه سرود اداره می‌کند؛ این گروه نخستین سازمان مردم نهادی است که به صورت تخصصی به سرود می‌پردازد و مبنای کارهای سرودی‌اش را توجه ویژه رهبر انقلاب به سرود به عنوان بهترین و مناسب‌ترین ابزار باب میل جوانان و نوجوانان برای انتقال مفاهیم دینی و ملی قرار داده است.

آخرین عنوان برگزیده گروه بالای 15 سال آوای مهر طاها کسب مقام دوم در جشنواره جایزه بزرگ انقلاب اسلامی بوده که پیش از این جشنواره بین‌المللی رضوی و جشنواره ملی نغمه‌ها و آواهای آسمانی هم شاهد رتبه اول این گروه بوده است.

*معدل بالای 19 شرط ماندگاری در گروه

بعد از طی چندین مرحله گزینش و تست صدا و در نظر گرفتن سطح فرهنگی متقاضیان، گلچینی از بهترین نوجوان‌ها وارد این گروه می‌شوند؛ شرط ماندن در این گروه تنها صدای خوش نیست بلکه نوجوانان اگر معدل کمتر از 19 داشته باشند باید عطای حضور در گروه را به لقایش ببخشند، با دانستن این شرط اعضای گروه تلاش زیادی برای بهترین شدن در درس به خرج می‌دهند و سرود را به عنوان اصلی‌ترین تفریح خود در کنار درس در نظر می‌گیرند البته عضویت در آوای مهر طاها باعث می‌شود تا در هفته کلاس اعتقادی و ورزشی و کمک آموزشی هم داشته باشند.

به اذعان سرپرست آوای مهر طاها، آن‌ها قالبی را تعریف کرده‌اند که با یک هزینه اندک می‌تواند تأثیر زیادی را بر روی مخاطب بگذارد و مصداق کاملی برای تفریح سالم نوجوانان باشد.

عنایتی مسؤولان شهری را دارای دید مثبتی نسبت به سرود می‌داند و تأکید دارد: «با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، باید از این نوجوانان سالم که در محیط مسجد و در راستای ارزش‌های انقلاب با اعتقاد فعالیت هنری انجام می‌دهند، حمایت شود».

او معتقد است انتخاب شعر پرمحتوا و خوش مضمون که یکی از بخش‌های مهم سرود را تشکیل می‌دهد ممکن است بارها دست خوش تغییر شود تا به مضمون مطلوب برسد.

*ملودی خوب و از دل برآمدن، ویژگی سرودهای اول انقلاب

سرپرست گروه آوای مهر طاها که معمولاً ساخت ملودی سرودها را خودش انجام می‌دهد، می‌گوید: «این کار فارغ از تخصص، برگرفته از حس و حال فرد و توانمندی ذاتی اوست و به ذهنی خلاق نیاز دارد که البته به دانشی هم وابسته است که سعی کرده‌ام در محضر اساتیدی آن را فرا بگیرم؛ از آنجا که برای گوش مخاطب ارزش زیادی قائل هستیم، از بهترین تنظیم‌کنندگان کشور بهره می‌گیریم و از تنظیم‌های ابتدایی و عجولانه که به خورد مخاطب داده می‌شود، پرهیز داریم».

عنایتی جایگاه واقعی سرود را بالاتر از آنچه اکنون است می‌داند و ادامه می‌دهد: «شروع قدرتمند سرود از انقلاب شکل گرفت که با ساخت یک سرود جدای از ترس و واهمه قبل از انقلاب، مردم را به سبب دلی بودن به شدت جذب می‌کرد؛ ممکن است امروز از لحاظ فنی اصول دقیقی در آن رعایت نشده باشد ولی ملودی خوب آن باعث شده تا همچنان بر سر زبان نسل چهارم انقلاب باشد».

*آفت جشنواره‌ای شدن سرود

او علت ماندگاری سرودهای انقلابی را از دل مردم برآمدن می داند و می گوید: « با وجود اینکه شاید ملودی‌های آن موقع خیلی فنی و اصولی نباشد ولی دلی بودن آن باعث ماندگاری آنهاست؛ علاوه بر این مخاطب آن هم مردمی بودند که از مساجد برخاسته‌اند، مساجدی که پایگاه اصلی بودند و سرودهای انقلابی در آن اجرا می‌شد».

عنایتی بر این باور است که بعد از انقلاب سرود حالت جشنواره‌ای به خود گرفته و محلی برای رقابت شده و تکنیک، ارزش مضاعفی نسبت به حس و حال گرفته و از مردم دور شده است؛ دغدغه اصلی او بازگشت دوباره سرود به جمع مردم و حضور جدی آن در مراسمات و جشن‌های شهری است به طوری که ایده‌های جذابی برای پیاده کردن آن داشته است، از اجراهای پاتوقی گروه سرودش در محلات و خیابان‌ها گرفته تا حضور در قطار انقلاب و اجرای سرود در نقاط پر رفت و آمد شهر اصفهان که امسال توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۵ در دهه فجر برگزار شد.

این طرح‌ها با همکاری معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری بستر مناسبی را برای بیش از 35 حضور آوای مهر طاها در جشن‌های دهه فجر امسال در سطح شهر فراهم کرده و به سبب آنکه سرود را از روی سن به دل مردم کشانده با استقبال خوبی مواجه شده است؛ این گروه به سفارش شهرداری اصفهان اجرای سرود این پرچم بالاست را هم داشته که چندین بار از شبکه‌های سیما نیز پخش شده است.

گروه سرود آوای مهر طاها تجربه موفقی از بازخوانی مجدد سرودهای اول انقلاب دارد که الگوی گروه‌های بسیاری شده است، عنایتی در این خصوص می‌گوید: «از آنجا که ممکن نبود هر سرود را به صورت مجزا بازخوانی کنیم، سعی کردیم شاه‌بیت‌های زیبای هر یک از سرودهای انقلاب را کنار یکدیگر جمع کنیم و با تنظیم گام‌ها، فضای آن روزها را تداعی کنیم که از جانب نسل اول انقلاب هم مورد استقبال قرار گرفته است».

*تربیت یک نوجوان برتر از همه تندیس‌هاست

سرپرست این گروه شبهه مخالفت علما با سرود را هم با ذکر خاطره‌ای از دیدار با امام‌ جمعه اصفهان جواب می‌دهد: «اسفندماه سال گذشته سرودی در مدح حضرت زهرا را در حضور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اجرا کردیم که ابراز رضایت کردند و گفتند هنرنمایی را مثل این بچه‌ها انجام دهید که با یک روضه‌خوانی به‌ روز اشک ما را هم در آورند، نوجوانی که اشعار حضرت زهرا را اینطور بر سر زبان می آورد، خیلی از کارها را ترک خواهد کرد».

عنایتی، آوای مهر طاها را منشأ خیری برای تشکیل گروهای دیگر سرود در اصفهان ذکر می‌کند و نه تنها آن‌ها را رقیب خود نمی‌داند بلکه از این فراوانی خرسند است: «در این تعدد کیفیت کارها ملاک خواهد بود و آنچه اهمیت دارد، ساخت سرود است بی‌توجه به آنکه توسط چه کسی ساخته شده است، وقتی تربیت، هدایت و آموزش حتی نکته‌ای به چند نوجوان در این گروه‌ها مد نظر باشد، دیگر رقابت‌ها مطرح نخواهد بود؛ ارزش تربیت یک انسان بسیار والاتر از تندیس‌ها و جوایز متعدد جشنواره‌ها است».

او اذعان می‌کند: «در این 15 سال فعالیت خود در عرصه سرود، تاکنون به کسی قول رتبه نداده‌ام ولی سالی هم نبوده که بدون رتبه از جشنواره‌ای بازگردم، وقتی سرودی در مورد ائمه اطهار اجرا می‌کنیم، صاحب اصلی کار این بزرگواران هستند که اگر صلاح باشد، رتبه می‌آوریم و اگر هم نباشد، ما تلاش خود را انجام داده ایم».

*آینده سرود روشن است

سرپرست گروه سرود آوای مهر طاها سختی‌های مسیر کار فرهنگی را به سنگ‌اندازی به یک قطار سریع تشبیه می‌کند که عده‌ای درصدد توقف آن هستند ولی مصصم بودن در این مسیر گروه را به سلامت به مقصد رسانده تا پای کار درستی که به آن معتقدند بایستند.

او چشم‌انداز گروهش را این گونه توصیف می‌کند: «آینده روشنی را برای سرود تصور می‌کنم و امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم مفاهیم دینی و انقلابی را در قالب سرود منتقل کنیم و هر روز نوای جدیدی را به گوش مردم برسانیم، اگر دم از انقلاب می‌زنیم باید اثر فاخری را برای عرضه داشته باشیم».

این گروه سال 93 حرکت «بچه های مسجد» را هم با حمایت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری با ساخت کلیپی برای حضرت زهرا و به مناسب ایام فاطمیه آغاز می‌کند که مکمل فعالیت‌های گروه سرود باشد و به صورت مستقل از صفر تا صد تولید نماهنگ را به عهده بگیرد؛ این حرکت با برکت موجب شده تا بچه‌های مسجد تاکنون بیش از 20 اثر تولید کنند و 12 کلیپ دیگر را در دست ساخت داشته باشند.

ماحصل توسل به حضرت زهرا برای ساخت نخستین اثر «بچه های مسجد» با اعتقاد قلبی نماهنگ «سوره کوثر» می‌شود که بدون چشم‌داشت هزینه صورت گرفته و در نوروز 94 بر روی آنتن شبکه دو رفته است.

———————————————————————————————–

کد خبر: ۱۳۹۵۱۲۰۲۰۰۰۰۷۳ /

لینک خبر

ارسال نظر

جهت ارتباط و ارسال پیشنهادات و انتقادات کلیک کنید ارتباط با ما